Kompetansemål for Los geht’s 10
I 10. klasse lærer elevene om disse temaene:
tre små tysktalende land i Europa
å snakke om været
å lese og fortelle eventyr
å forklare veien
å beskrive bosteder
skole og fritid
vennskap og fritidsaktiviteter
fester og tradisjoner
mattradisjoner i Tyskland
tyske oppfinnelser
Vi jobber med følgende grammatiske momenter på 10. trinn:
svake og sterke verb i presens, preteritum og presens perfektum
løst sammensatte verb
modale hjelpeverb i presens, preteritum og presens perfektum
personlig pronomen i nominativ, akkusativ og dativ
bestemt og ubestemt artikkel i ulike kasus
eiendomsord
analyse
leddsetninger
kjønn og tall
preposisjoner med akkusativ
preposisjoner med dativ
adjektivbøyning etter bestemt artikkel
adjektivbøyning etter ubestemt artikkel
noen tidsuttrykk
relativt pronomen
SPRÅKLÆRING
- innsikt i å definere egne læringsbehov
- formulere mål
- velge læringsstrategier
- bruke hjelpemidler
- vurdere måloppnåelse
- likheter/ulikheter med morsmålet
- alfabet/tegn
- utforske gjennom lyd, bilder, tale
- forskjellige, egnede arbeidsmåter
- lese- og lyttestrategier
- strategier for å oppnå kontakt/samtale
KOMMUNIKASJON
- lytte
- lese
- skrive
- forberedt muntlig produksjon
- spontan muntlig samhandling
- forskjellige sjangre/uttrykksformer
- økende språklig repertoar
- praktiske, dagligdagse situasjoner
- forstå hovedinnholdet i korte meldinger/fortellinger om kjente emner
- forstå/bruke ord/uttrykk i framstillinger om samfunnsforhold i språkområdet
- finne rel. opplysninger i tekster
- bruke tall/enkle regneoperasjoner
- delta i rutinepregede samtalesituasjoner om kjente emner
- presentere ulike kjente emner
- forståelig uttale
- skrive i noen sjangre om kjente emner
- enkle språklige strukturer for å formidle budskap
- tilpasse språkbruk etter kommunikasjonssituasjon, formell/uformell
SPRÅK OG KULTUR
- kulturelle likheter
- kulturelle ulikheter
- beherske omgangsformer
- delta i forskjellige sosiale sammenhenger
- litteratur
- sport
- musikk
- likheter/ulikheter i eget/dagligliv tysk
- bruke kunnskap om tradisjoner, skikker, sentrale personer, levemåter
- bruke kunnskap om samfunnsforhold, geografi, klima
GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER
- å kunne lese
- å kunne uttrykke seg skriftlig
- å kunne uttrykke seg muntlig
- forstå tekster på tysk
- å kunne regne (størrelser, mengder, forhold, grafiske framstillinger)
- å kunne bruke digitalt verktøy (autentisk språkbruk)
- søke digitalt
- bruke digitalt
- vurdere Internett/digitale medier
EUROPEISK RAMMEVERK
- høre/forstå
- lese
- delta i samtale
- uttrykke seg flytende muntlig
- skrive