Es war einmal …
I denne leksjonen skal elevene jobbe med eventyrsjangeren. De leser tyske eventyr og lærer om brødrene Grimm. Leksjonen har et kortfattet og forenklet utdrag av «Hänsel und Gretchen», og det er en god idé å dele klassen inn i grupper og så la dem lære stykket utenat og framføre det. Ta gjerne opp på video og vis det til resten av klassen og foreldrene ved en anledning.
Førlesning
Ta utgangspunkt i bildene på sidene 32–33 og snakk om eventyrsjangeren. Hva kjennetegner et eventyr? Hvilke sjangertrekk husker elevene? Hvilke eventyr liker de best? Hvorfor? Hvilke eventyrskikkelser liker elevene best/dårligst?
Forslag til spørsmål (Husk at en del viktige gloser står under Wortschatz i grunnboka):
Welche Volksmärchen kommen aus Deutschland? (Rotkäppchen, Schneewittchen, Hänsel und Gretel, Dornröschen, Die Bremer Stadtmusikanten, Der Rattenfänger aus Hameln, Kater Murr)
Wie heisst dein Lieblingsmärchen?
Wovon handelt dein Lieblingsmärchen?
Was muss ein gutes Märchen haben?
Was sind typische Merkmale für ein Märchen? (Se oppskrift på eventyr på side 71 i grunnboka)
Wie heissen die bekannten Märchensammler aus Norwegen? (Asbjørnsen og Moe)
Kennst du einige norwegische Volksmärchen? (Syvende far i huset, Askeladden og de gode hjelperne)
Wie heißt der bekannte dänische Märchenschreiber?
Was hat HC Andersen geschrieben? (Store Klaus og lille Klaus, Den tapre tinnsoldat, Prinsessen på erten, Snødronningen)
Tekstene
A
Nå skal elevene spille skuespill. Del klassen i grupper og la dem selv fordele rollene seg imellom. Replikkene kan læres utenat, og sammen med de riktige kostymene kan dette bli en perfekt forstilling. Ta opp på video og vis den helt på slutten av terminen. Det anbefales å bruke tre timer til innlæring av replikker, samt hjemmearbeid. En time går med til oppføring.
B
Her får elevene en oppskrift på hvordan de selv kan forfatte sitt eget eventyr. Gjennomgå teksten og la elevene skrive alene eller i par. Presenter eventyrene høyt i klassen. Det er viktig å få med at eventyr skrives i preteritum. Repeter kort bøyningen av verb i preteritum før elevene begynner skrivingen.
Hvis du synes det er for omfattende å la elevene skrive et helt eventyr på tysk, kan dere lage et «klasseeventyr». Du fordeler de 11 punktene på hele klassen som skriver et eventyr sammen.
I internettoppgaven skal elevene finne informasjon om «die deutsche Märchen-straße». Hvor går den? Hvilke kjente steder finner vi langs denne eventyrveien?
La elevene jobbe i par og finne 5–10 fakta om brødrene Grimm og deretter presentere dem for hverandre.
C
I C-teksten leser elevene eventyret Frau Holle av brødrene Grimm. Eventyret handler om de to søstrene som opplever besøket hos Frau Holle helt forskjellig. Refleksjon: Hva er moralen i eventyret?
C-teksten egner seg godt til differensering. La noen elever øve seg på å framføre eventyret ved hjelp av stikkord, eller la dem lese det opp for klassen med bok. Andre kan lage en tegneserie til eventyret og henge den opp i klasserommet. Kanskje ønsker en gruppe å skrive replikker og dramatisere eventyret?
Wir spielen! har preteritum som tema og er en fin lek for å øve på denne verbformen som mange elever synes er vanskelig.
Landeskunde
Landeskunde-teksten handler om ridderborgen Burg Eltz. Disse tekstene egner seg godt til differensiering. La noen elever øve seg på å lese tysk høyt. Andre kan lage et intervju rundt teksten. Noen vil kanskje finne ut mer om riddere og livet de levde.
Oppgavene
Grammatikken som står sentralt i dette kapitlet, er repetisjon av preteritum. I tillegg innføres det noen adjektiv.
Oppgaven om Rødhette trener elevenes leseforståelse. Alle kjenner nok eventyret om Rødhette, og nå skal de sette det i riktig rekkefølge på tysk. I denne leksjonen repeteres preteritum, og det er viktig å synliggjøre forskjellen mellom presens og preteritum.
Bruk eventyrene aktivt til å se på preteritumsformene. La elevene finne ut om verbene er svake eller sterke.